نصیحت های آیت الله خامنه ای به آقای اردوغان (که ظاهر گوش ندادند...)در ادامه

مواضع شما در حمایت از مردم فلسطین حرکت صحیح اسلامی و عقلایی بود و این‌گونه حرکات جایگاه ترکیه را در دنیای اسلام استحکام می‌بخشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: نزدیک‌شدن هرچه بیشتر دولت شما به دنیای اسلام، از یک سو موجب استقرار پایگاه مردمی شما در داخل ترکیه و از سوی دیگر زمینه‌ساز حمایت مسلمانان جهان از شما می‌شود.
ایشان با اشاره به خرسندی جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های بین‌المللی و رویکرد اقتصادی-سیاسی ترکیه افزودند: ما از هر حرکتی که موجب تقویت دنیای اسلام شود، حمایت می‌کنیم به همین دلیل روابط دو کشور در سی سال گذشته در بهترین شرایط قرار دارد.

نسخه‌ی غربی برای حل مسائل منطقه منصفانه، عادلانه و کارآمد نیست و توانایی حل مشکلات منطقه از جمله در فلسطین عراق و افغانستان را ندارد. بنابراین ایران و ترکیه باید دوستانه و برادرانه برای حل این مسائل تلاش و اقدام کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضعف‌ها و ناکامی‌های آمریکا در عراق و افغانستان خاطرنشان کردند: اطمینان داریم که بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در خصوص مسائل عراق کمترین اختلافی وجود ندارد، چرا که دو کشور خواهان ثبات، استقلال، امنیت و وحدت عراق هستند.

ایشان افزودند: کسانی که امروز بر روی عراق پنجه انداخته‌اند، ثبات و استقلال واقعی عراق به نفع آنان نیست و بر خلاف شعارشان، خواهان دموکراسی در عراق نیستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت همکاری صحیح و برنامه‌ریزی‌شده‌ی چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق افزودند: البته با این همکاری مخالفت و در راه تحقق آن کارشکنی خواهد شد، اما این همکاری کار بسیار مهم و بزرگی است.
ایشان همچنین تشکیل گروه هشت کشور اسلامی موسوم به ۸D را اقدامی هوشمندانه ارزیابی و خاطرنشان کردند: سعی کنید این گروه فعال‌تر از گذشته برنامه‌های جدید اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را اجرا کند.