دیدار نخست‌وزیر هند با رهبر انقلاب


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار نخست وزیر هند تأکید کردند جمهوری اسلامی ایران و هند می‌توانند براساس مشترکات فرهنگی و عاطفی دو ملت، روابط کم‌نظیر تاریخی دو کشور و ضرورتهای منطقه‌ای و جهانی روابط خود را کاملاً گسترش دهند و مناسبات بسیار نزدیکی برقرار کنند.
مقام معظم رهبری عزم جدی دو کشور را برای توسعه روابط ضروری خواندند و افزودند: توافقهای گذشته و حال ایران و هند باید به مرحله اجر درآید تا روند گسترش مناسبات، پشتوانه و اطمینان بیشتری یابد. ایشان گسترش روابط کشورهای شرقی را در وضع کنونی جهان، منطقی و ضروری توصیف کردند و افزودند: همکاری کشورهایی نظیر ایران، هند، روسیه و چین می‌تواند در مسائل منطقه‌ای و جهانی اثرگذار باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مخالفت قدرتهای سلطه‌طلب با همکاری اینگونه کشورها خاطر‌‌نشان کردند: این مخالفت‌ها انگیزه کشورها را برای گسترش مناسبات تقویت می‌کند چرا که برای هیچ کس قابل قبول نیست کشوری مثل آمریکا در مسائل همه مناطق جهان دخالت کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین پیوندهای فرهنگی و عاطفی دو ملت، به وجود علمای بزرگ اسلامی در تاریخ هند و ادیبان و شاعران پارسی‌گوی هند اشاره کردند و افزودند: از لحاظ سیاسی نیز ملت ایران به مبارزات طولانی مردم هند همواره به چشم تحسین نگاه کرده است و این واقعیتها نشان دهنده پیوندهای عمیق و ذیقیمت دو ملت است. ایشان آثار فرهنگ اسلامی در هند را بخشی از میراث پر‌افتخار فرهنگ هند برشمردند و با قدردانی از موضع‌گیری آقای "بیهارواچپایی" نخست وزیر هند در مخالفت با قضیه تخریب مسجد بابری خاطرنشان کردند حفظ مواریث فرهنگی عظیم هند متضمن حفظ آثار فرهنگ اسلامی در این کشور است.
مقام معظم رهبری همچنین با اشاره به زمینه‌های مثبت گسترش مناسبات دو کشور در عرصه‌های اقتصادی ـ علمی و فنی افزودند: طرح احداث لوله گاز ایران به هند از جمله طرحهای بسیار مفید و اثرگذاری است که می‌تواند روابط اقتصادی دو کشور را بخوبی گسترش دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به لزوم رفع تشنج در روابط هند و پاکستان افزودند: ما امیدواریم مسئله کشمیر نیز به بهترین وجهی که متضمن حقوق و منافع مردم این منطقه است حل شود و مردم کشمیر از آسایش و آرامش برخوردار شوند.
در این دیدار آقای بیهارواچپایی نخست وزیر هند با تقدیم بهترین سلامها و آرزوهای ملت و دولت هند برای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، مذاکرات خود را با مقامات کشورمان کاملاً مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به موافقتنامه‌های امضاء شده در این سفر گفت: ایران و هند بعنوان نمایندگان دو تمدن کهن، می‌توانند در رشد و پیشرفت متقابل دو کشور و صلح و آرامش منطقه ، نقش مؤثری ایفا کنند.
نخست وزیر هند با اشاره به تلاشهایی که برای ایجاد آرامش در روابط هند و پاکستان صورت گرفته است افزود: به شما اطمینان می‌دهم که تمامی سعی خود را برای بهبود روابط با کشور همسایه ‌، پاکستان ، بکار خواهیم گرفت.
آقای واچپایی همچنین گفت با تمام امکانات خود تلاش می‌کنیم صلح و آرامش را به کشمیر باز گردانیم.